Uitdaging 2017: BH hemdje

Soms komen dingen heel mooi bij elkaar.... 2017 staat voor mij in het teken van "Daag jezelf uit" en op mijn uitdagingenlijstje had ik een bh hemdje gezet. Op Facebook zag ik leuke lingerie werkstukken voorbij komen die afkomstig waren van de opdrachten van Saskia's Lingerie Huiswerkgroep. Ik heb me aangemeld en de eerste opdracht waar aan mee kon doen...je raadt het al....een bh hemdje!

In 2008 (!?) blogde ik al over mijn wens om een bh hemdje te maken (zie hier en hier) en maakte ik eerst een bh hemdje met beugels van een bestaand patroon. Los van dat de maat niet goed was, merkte ik ook meteen dat ik een bh hemdje met een echte ingebouwde bh (dus inclusief maagband en sluiting) wilde hebben. Dan heb je echt de stevigheid en support van een bh, en de warmte van een hemdje.

Met deze huiswerkopdracht de koe bij de horens gevat en met deze ingrediënten met behulp van mijn naaijuf zelf een patroon getekend op basis van mijn goed zittende bh patroon (Danglez DB4). Ik nam mijn taille- en heupwijdte -/- 15% voor de rek en tekende dit aan het bh patroon.
Daarna was het uitdenken hoe ik het hemdje aan de achterkant wilde hebben. Ik wist dat ik de sluiting vrij wilde hebben, en het hemdje eronderdoor wilde laten lopen. Wat ik niet wilde was een horizontale naad waar het hemdje vanonder de maagband zou komen. Ik wilde het hemdje dus echt over voor- en achterpand laten lopen. 
Toen het patroon getekend was, was het op zoek naar de juiste materialen in mijn voorraad. Ik kwam uit bij een leuke lycra die ik jaren geleden eens heb gehad van iemand van het Forum Zelf Lingerie Maken. Het bleek wel wat dunner te zijn dan ik in gedachten had, dus voeren met een stevige powernet was wel nodig. Blauw was niet in huis, dus dan maar zwart, en daar paste het zwarte beugelband dan ook weer goed bij.

Dit keer werkte ik de buiten- en voering cups eerst los van elkaar af en heb ik ze daarna samen verder verwerkt. Zo zitten de naden mooi aan de binnenkant, ga ik vaker doen! Ik maakte de hele 'binnen bh' dus van stevig zwart powernet.
binnenste buiten
Het grootste gepuzzel was met de achterkant. Wat ik dus niet wilde was een horizontale naad waar het hemdje vanonder de maagband zou komen. Heerlijk met mijn ogen dicht steeds bedenken in welke volgorde je dingen dan in elkaar zou moeten zetten, zodat ik niet vast kwam te zitten met de afwerking. Uiteindelijk koos ik ervoor om het achterpand door te knippen ter hoogte van de aanzet van schouderband aanzet. Daar heb ik het achterpand van het hemdje onder vandaan laten komen. Zo hangt het hemdje verder los over de bh heen, maar zit het toch verankerd. Zo zou het hemdje daar in ieder geval niet op moeten kunnen kruipen.

binnenste buiten
Het was niet mijn mooiste naaiwerk (hmhm...wat gehaast gewerkt vanwege de deadline), maar ik ben super blij met het eindresultaat! Het heeft me veel ideeën en zelfvertrouwen gegeven, dit ga ik vaker doen, een patroon verbouwen! En die wens uit 2008.....kan mooi van mijn lijstje!

patroon:BH Danglez DB4 met aanpassingen en eigen aanvullingen
maat: 100D
stof en fournituren:  eigen voorrad


 

Reacties

  1. Super gedaan Jos, je project is goed geslaagd. Ziet er mooi uit en ook comfortabel..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het een zeer goed geslaagd project, je hebt er weer goed de smaak van te pakken.😀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hemdje. En nu je weet hoe het werkt, kan de volgende in een veel relaxter tempo?! Toch ;-)

    NEeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed geslaagd hemdje! Fijn dat je je zelfvertrouwen wat opgevijzeld hebt. Helemaal niet nodig met jou ervaring eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus