Comfort for our planet deken (#week12)

Vorige week was het thema 'Act of Craftivism' bij de 52 Week Sewing Challenge. Het lukte toen niet om achter de naaimachine te zitten, maar ik had al wel bedacht wat ik daarvoor wilde maken: mijn 10 x 10 gequilte vierkantje voor de Comfort Blanket for our Planet.
Ik moest wel even opzoeken wat craftivism precies was: craftivism is a form of activism, typically incorporating elements of anti-capitalism, environmentalism, solidarity, or third-wave feminism, that is centered on practices of craft......Craftifists believe that craft and art can change the world. (zie wikipedia). Een voorbeeld is 'yarnbombing' / 'wildbreien'. Als je googlet kom je de nodige initiatieven en voorbeelden tegen, bijv. deze en deze.
Ik koos ervoor om een mini quiltje te maken voor de Comfort Blanket for our Planet, een initiatief van Gijsje van Bakel. Na het zien van de documantaire A Life On Our Planet van David Attenborough  wilde zij haar somberheid omzetten in een positieve actie en startte zij ‘A comfort blanket for our planet': een deken bestaande uit zelf gemaakte 10 x10 cm vierkantje (gebreid, gehaakte, genaaid, geborduurd, etc) die zij in het najaar tijdens de internationale klimaattop in Glasgow aan wil bieden. 

"With this blanket I want to show the world that we humans are capable of working together. And to show the world leaders that NOW is the time to stand up against climate change. If we work together we can stop climate change and let the earth be our comfort blanket again." 

Inmiddels hebben vrijwilligers uit verschillende landen al een bijdrage geleverd en op Facebook is te volgen waar de deken nu ook al is geweest voor bewustwording. Ik ben benieuwd hoe groot de deken uiteindelijk wordt!
patroon: eigen bedenksel


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus