Ik ga op vakantie en neem mee

Tis hier even stil geweest, we zijn lekker twee weekjes naar Griekenland geweest. Natuurlijk gingen er ook weer wol en haaknaalden mee, zowel in de koffer als in de handbagage!
Gingen er vroeger stapels boeken mee, die later vervangen werden door de e-reader, de laatste vakanties moesten die 'concurreren' met haakwerk. Eerst de grannies voor Hartendekens, nu moeten ook die hun tijd weer 'delen' met andere haakprojecten die ik graag maak.

De #CBTL sjaal ging mee, ik loop erg achter. Ik had ooit uitgerekend dat als ik 6 toeren per week doe, ik einde van het jaar klaar zou zijn. Ik ben niet heel erg opgeschoten, hmhm.
Traditioneel haak ik elke ochtend tijdens de vakantie een granny voor Hartendekens. Vrijwilligers haken allemaal losse grannies, waarvan dan weer dekens voor zieke kinderen / kinderen die een ouder hebben verloren van worden gemaakt. Deze dekens kunnen gratis worden aangevraagd, zie hier.  Ik heb er laatst zelf ook een aangevraagd voor het kleinkind van een bekende, een beetje extra warmte in moeilijke tijden.

Acryl haakt lastig in de warmte, dus meestal startte ik met de granny. Meteen de dag goed beginnen met een beetje CreaPower!
Ik had dit jaar voldoende wol mee, maar ik wilde ook graag met een sjaal uit een nieuw boek beginnen, dus dit maal een bescheiden opbrengst die na de zomerstop naar Hartendekens gaat.
Ik neem graag een project met een  bol Unikat mee het vliegtuig in, dan kan je lekker doorhaken zonder afhechten. Zo maakte ik eerder al mijn 'wereldsjaal' van een mooie blauw /zwarte bol. 
Vorig jaar begon ik op Kreta met een nieuw project, de Stormy Day Omslagdoek van Scheepjes. Als jullie me een beetje kennen inmiddels, weet je dat tellen niet mijn sterkste kant is....en het ging dus ook al snel mis met dit patroon. Aan beide kanten ging het aantal bolletjes steeds meer uit elkaar lopen....
Ter plekke de sjaal uitgehaald en zelf het patroon aangepast naar een rechthoek, dat telt makkelijker.
Uiteindelijk bleef de sjaal het hele jaar in de tas zitten en pakte ik 'm weer op om mee te nemen dit jaar (teveel afleiding van andere haak- en vooral ook naaiprojecten dit jaar). Op Facebook zag ik een aankondiging van een leuk nieuw boek voorbij komen, Geometrische motieven haken van Joke Decorte. Ik heb geprobeerd mijn nieuwsgierigheid te negeren, maar uiteindelijk overstag gegaan en het boek gekocht. Ik houd van deze strakke lijnen, dat is meer mijn ding dan tierelantijntjes.
In het boek staat allerlei mooie patronen, op basis van filet haken, en een goede uitleg hoe je zelf projecten kunt samenstellen. Ik koos voor het motief 'Venezia' en zette 118 steken op om op een breedte van ca. 65 cm uit te komen. En nu lekker doorhaken!

De eigenaresse van het huisje dat we altijd huren is ook altijd nieuwsgierig naar mijn haakwerkjes en ik heb haar uitgelegd hoe je deze sjaal maakt. Zij heeft zelfs een stukje mee gehaakt, dat maakt de sjaal straks extra bijzonder!

patroon: Sjaal Venezia uit Geometrische motieven haken
maat: eigen maten
wol: Unikate 4 draads van 100Farbspiele
50% katoen, 50% acryl, 900 meter looplengte
gekocht bij: 100farbspiele.de
haaknaald: 3.5


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus