Mondkapjes (#week12)

We leven in rare tijden op dit moment. Van de ene op andere dag ziet er wereld er voorlopig toch anders uit door de komst van het Coronavirus. Internet en Facebook ontploffen ook met websites en groepen over het zelf maken van mondkapjes en veel discussies of het nu wel of geen zin heeft.
In België kwam een patroon beschikbaar dat goedgekeurd is door de FOD Volksgezondheid (Federale Overheidsdienst) en daarom heen een heel initiatief op Facebook en inmiddels ook een website: maakjemondmasker.be. Onderstaand masker met de plooien is naar dit patroon.
Het Nederlandse initiatief volgde ook al snel, ook zij volgen het Belgische patroon (met volgens mij wat aanpassingen). Er is inmiddels een website gemaakt: maakjemondkapje.nl en een Facebookgroep en subgroepen per provincie waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Ze werken met 20 man inmiddels om alles goed gecoördineerd te krijgen.
Ik blijf het lastig vinden of je het nu wel of niet moet doen, vanuit de NL overheid is daar volgens mij geen duidelijkheid over. Ik zie wel veel aanvragen inmiddels van zorginstellingen die graag maskers willen hebben. Deze zelfgemaakte mondkapjes zijn niet te vergelijken met FFP1 en FFP2 mondmaskers en dus ook niet bedoeld voor medici, maar ik denk wel dat ze een extra barrière vormen om anderen niet te besmetten, mits je de afgegeven richtlijnen ook goed toepast (filters op gezette tijden vervangen, dagelijks uitkoken, niet gebruiken om besmette mensen te benaderen, 1,5 meter afstand houden, etc). Ik ga er dus toch een aantal maken en toesturen aan instellingen die er om vragen, als ik zo bij kan dragen.
Ik maakte twee proefjes van restjes katoen die ik nog had liggen. De eerste, de roze is de 'eendebek' naar het patroon van het Berrefonds dat zij samen maakte in nauw overleg met het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Deze variant is er eentje zonder filter, maar Renske Creatief heeft een tutorial gemaakt hoe je aan dit patroon ook een filteroptie toe kan voegen.
Als tweede maakte ik de variant met de plooien, van de FOD, aangeraden door zowel het NL als Belgische initiatief. De variant is wel wat bewerkelijker, maar dat zal vast even wennen zijn. In dit patroon zit standaard een filteroptie, ik vulde 'm nu even met keukenpapier (3 lagen wordt dan aangeraden, stofzuigerzakken zijn beter).

Sterkte iedereen, houd je aan de richtlijnen van het RIVM en let een beetje op elkaar!

patroon 1: Mondkapje model Berrefonds ism UZA
patroon 2: FOD patroon via maakjemondkapje.nl/
stof:  restjes katoen uit eigen voorraad


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus